Kantduiken in Cornwall en Wales

OLYMPUS DIGITAL CAMERADit jaar brengt de zomervakantie ons naar Cornwall en Wales (Groot-Brittannië). Het plan is om daar te wandelen en te duiken. En het sleutelwoord van deze vakantie is ‘relaxed’. Zo belanden we eind juni 2016 bij Porthkerris Divers in Cornwall. Deze duikschool annex camping zit aan een kleine, prachtige baai aan het Engelse Kanaal. Het is allemaal heel basic. OLYMPUS DIGITAL CAMERAEr zijn douches, toiletten, een spoelplek voor je duikspullen en uiteraard een (uitstekend!) vulstation. De faciliteiten zijn opgebouwd uit een allegaartje van materialen en laten we zeggen geschikt voor de niet zo veeleisende kampeerder. Je weet snel genoeg welk toilet moeilijk doorspoelt of welke deur niet goed op slot gaat. De douches zijn overigens wel loeiheet. Heerlijk na een duik.

201606.vakantie.cornwall (12)Onze kampeerplek heeft geen stroomaansluiting maar wel een grandioos uitzicht over het kanaal (onze kampeerplek heet niet voor niets ’the lookout’). Duiklampen etc. opladen doe je bij duikschool annex duikwinkel via het stopcontact achter de vriezer. Er zijn wel wat kampeerplekken met stroom maar die hebben een minder spectaculair uitzicht. Wij kiezen voor het uitzicht.

OLYMPUS DIGITAL CAMERABootduiken worden iedere dag georganiseerd vanaf het kiezelstrand en schijnen geweldig te zijn. Maar wij zijn al snel veel te relaxed voor dat soort verplichtingen en maken volgens eigen planning een aantal kantduiken op het huisrif ‘Drawna Rock’. Voor een kantduik betaal je 5 pond per persoon per dag. Parkeren aan het strand kost ook geld maar dat zit inbegrepen in de kosten van onze kampeerplaats (10 pond per nacht).

OLYMPUS DIGITAL CAMERAWe maken een aantal leuke kantduiken. Op het huisrif tref je geen enorm spectaculair onderwaterleven (los van de zeehond die daar soms duikers gezelschap houdt), maar er valt zeker veel te genieten. Het rif bestaan uit een grote langwerpige rots met daarnaast nog 2 kleinere rotsen. De rots zelf is ook aan alle kanten ingesneden met kloven en kieren waar zich onderwaterleven schuilhoudt. Je ziet hypnotiserend deinende kelpvelden waarin allerlei vis zoals vrolijk gekleurde wrasse en pollock zich schuilhoudt. Ook komen we daar grote spinkrabben tegen. Op de rotswand zelf zien we juweelanemoontjes, dodemansduim, candy stripe flatworm en flabelina pedata (ofwel violet sea slug, die foto’s waren helaas niet scherp). Aan de voet van de rots treffen we sepia. Overigens is het water wel een stukje frisser dan verwacht, slechts 13 graden. Veel droogpakduikers dus.

OLYMPUS DIGITAL CAMERANa de duik is het ook goed toeven in deze contreien.  Naast de duikschool zit “the galley” , een kookkeet waar tot halverwege de middag stevige maaltijden worden geserveerd aan picknicktafels met uitzicht op de baai.  Heb je ’s avonds geen zin om te koken, dan kun je terecht in de volgende baai voor een pubmeal. Daar ligt Porthallow met de geweldige pub ‘The Five Pilchards’. We kunnen de sirloinsteak en de beer battered cod van harte aanbevelen. En alhoewel Porthallow maar 40 vaste bewoners kent, is een tafeltje reserveren aan te bevelen. Of je moet het niet erg vinden om met een full pint of Cornish Orchards Cider Beer te wachten tot een tafeltje vrij komt. Uiterst relaxed.

OLYMPUS DIGITAL CAMERATot slot is dit gebied ook absoluut het bezoeken waard vanwege het natuurschoon boven water. We maken eindeloze wandelingen over ruige kustpaden. Juist de combinatie van onder en boven water genieten maakt onze vakantie hier erg ontspannen. Halverwege onze vakantie nemen we met pijn in ons hart afscheid van dit stukje paradijs.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAWe rijden naar Wales en zetten de tent op bij een ‘gewone’ camping, zo eentje met stroom bij de tent. Vanaf nu kunnen we niet terugvallen op een duikschool met vulstation bij de camping. We vertrouwen op onze UK Dive Guide, maken een babbel bij een duikwinkel in de buurt en gaan alvast een keertje kijken bij Martins Haven, een duikstek die we op het oog hebben. Zo komen we er ook wel … denken we.

Dan laat het Engelse weer zich gelden. Een paar dagen lang harde wind en af en toe regen. Voor wandelen is dat geen probleem (daar hebben we winddichte regenjacks voor), maar duiken zien we niet zitten. Niet alleen staat er een flinke deining op de stekken maar de lange steile afdaling naar het strand is onverhard en nu ook erg modderig. We stellen het duiken uit. Als de wind eindelijk gaat liggen, draait ie tegelijk naar het noorden. En laat dat nou net de windrichting zijn waarbij duiken wordt afgeraden op de twee kantduikstekken in de buurt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJammer maar niet getreurd, we schakelen direct over op een volledig boven-water-programma. We gaan op papegaaiduikersafari, bezoeken kastelen en maken kustwandelingen omringd door Jan-van-Genten, dolfijnen, zeehonden en zelfs een otter. De verrekijkers maken overuren. Tegen de tijd dat we weer naar huis gaan weten we feilloos een ‘razorbill’ van een ‘guillemot’ te onderscheiden. We hebben genoten van een heerlijke en vooral ook ontspannen vakantie.

201606.vakantie.cornwall (50)Nog even wat laatste woorden over duiken in Groot-Brittannië. Voor zover wij kunnen inschatten wordt de duiksport daar heel anders beoefend dan in Nederland. Er is nauwelijks een kantduik-cultuur. In Cornwall merken we daar weinig van omdat we kamperen bij de duikschool. We hebben een vulstation in de buurt en een toegankelijke kantduikstek en bootduikmogelijkheid. In Wales begint het wel op te vallen. De nadruk ligt op bootduiken waardoor de gebruikelijke faciliteiten zoals vulstations schaars zijn. Het vullen van de fles zou echt een uitdaging geworden zijn. We hadden 2 opties. Voor iedere vulling telefonisch een afspraak voor een specifiek tijdstip maken bij een vulstation in een garagebox op 10 minuten afstand van de camping. Of de fles naar een duikwinkel (horend bij de garagebox) brengen op 20 minuten rijden. En dan de volgende dag diezelfde rit nogmaals maken om de fles(sen) weer op te halen. (Tussendoor reden zij je fles dan naar de garagebox heen en weer). Best wel een gedoe eigenlijk. Wat zijn wij dan goed voorzien in Nederland met veel vulstations die regelmatig ook buiten winkeltijden gebruikt kunnen worden.

Onze UK-duiktips zijn dan ook:

• Wil je fanatiek gaan duiken, zorg dan dat je bij een duikschool met een vulstation terecht komt. We zagen in Conrwall zat duikers die meerdere bootduiken op een dag maakten
  • Ga je op eigen gelegenheid meerdere duiken maken, neem dan 2 of meer flessen mee. Anders blijf je heen en weer rijden.
  • Of maak wat minder duikjes (of geen als het weer tegen zit) en geniet gewoon van al het andere moois dat deze gebieden te bieden hebben. Wij hebben een top-vakantie gehad – onder maar ook zeker boven water!

Meer weten?

• Uk Dive Guide England, Scotland, Wales, Ireland (Above 18  metres) – Patrick Schrier (ISBN 978-1-905492-14-5)
  • Great British Marine Animals -Paul Naylor (ISBN 978-0-9522831-6-4)