Zeelandweekeinde nieuwe stijl: topper!

201509zeelandweekeinde-44.JPGOns zeelandweekeinde staat dit jaar enigszins in het teken van “anders dan anders”. Om te beginnen plannen we het later dan anders. Het gebruikelijke laatste weekeinde van de zomervakantie bleek een struikelblok voor gezinnen met kinderen en degenen die dan net van vakantie thuiskwamen. Dus wordt het verzet naar een later tijdstip. En met resultaat want het gezelschap werd dit jaar aangevuld met 9 jonge meiden (echte duikers krijgen dochters?), in leeftijd variërend van maxi-cosi tot en met puber.

201509zeelandweekeinde-20.JPGWe hebben ook afgesproken op een andere camping. Na jaren gebivakkeerd te hebben in Ellemeet, zetten we nu in Den Osse de tent op en draaien we de caravanpootjes uit. Het betekent eindeloos heet douchen zonder sepkey , een bakkertje op de camping die echt familie moet zijn van Marc Marie Huibregts (en geweldige appelflappen bakt), een grote supermarkt op een paar minuten wandelen en ’s nachts geen snelweggeluiden meer.

201509zeelandweekeinde-31.JPGOns kampeerveld is flink uit de kluiten gewassen maar enigszins rond waardoor het toch knus aanvoelt. En ruim genoeg voor ons konvooi van 6 tenten en 6 caravans. Daarbij was Joop ook op de camping in een stacaravan met zijn Linda. Niels L. en Corinne zaten met hun dochtertje in het naastgelegen Landal-park. Met 22 volwassenen en 9 kinderen mogen we dus spreken van een lekker druk Zeelandweekeinde.

201509zeelandweekeinde-32.JPGEén van de redenen om deze camping te kiezen is de aanwezigheid van een (verwarmd) buitenzwembad waar de meegekomen jeugd hopelijk lekker kan zwemmen. De verwarming blijkt al uit te staan vanwege het nare weer van de afgelopen tijd en de daaruit voortvloeiende gebrekkige belangstelling voor het zwembad. Maar dat mag blijkbaar de pret niet drukken getuige de foto’s dat er gezwommen wordt. Gelukkig stond naast het zwembad een douchegebouw en konden ze onder de douche opwarmen. Als alternatief heeft het naastgelegen Landal-park (3 min. lopen) een overdekt zwembad met lange glijbanen. Dat zat wel goed dus voor de kinderen.

201509zeelandweekeinde-30.JPGWe hebben zaterdag-ochtend wel een stress-momentje als blijkt dat de stroom de hele nacht uit is geweest. De stroom viel al vrijdagavond laat uit en dat hadden we direct gemeld bij de receptie. Helaas hadden ze daar na een paar pogingen de oplossing uitgesteld tot zaterdagochtend. Dat betekende voor ons die ochtend lege duiklampen – een kleine ramp. Gelukkig schoot de bakkende tweelingbroer van Marc Marie Huijbregts ons te hulp door in zijn washok een noodnetje aan te leggen met verlengsnoeren. En zo konden we genoeg stroom in de duiklampen pompen om die eerste duik met een half uur vertraging toch door te laten gaan.

201509zeelandweekeinde-14.JPGEen nieuwe camping betekent ook een nieuw restaurant en dat is altijd even afwachten natuurlijk. Gelukkig werden we niet teleurgesteld. Brasserie De Ossenhut verzorgde een uitstekend buffet op vrijdagavond en een geweldige barbecue op zaterdag. We aten bij de barbecue voor de verandering met echt bestek van porseleinen borden en hoefden niet eens zelf af te wassen. En zoals gebruikelijk kregen we het eten niet op, zoals het hoort bij een barbecue.

201509zeelandweekeinde-54.JPGOok konden we dit keer beide verenigingstenten tegelijk in actie zien. Jan en Dirk regelden het transport naar de camping (Bedankt, mannen!). En ze kwamen goed van pas. Zaterdag na de barbecue ging het namelijk zachtjes regenen (ja, perfect getimed!) en verkasten we allemaal naar de beide tenten. Die kunnen aan elkaar bevestigd worden met een “plasgootje” ertussen dus we zaten allemaal lekker droog bij elkaar. Dirk stookte voor de tent de barbecue lekker op tot een klein kampvuurtje waardoor ook de temperatuur aangenaam bleef. En het bleef nog lang gezellig in tent.

201509zeelandweekeinde-06.JPGWerd er ook nog gedoken in het weekeinde? Ja, natuurlijk! Alhoewel een aantal al op donderdag op de camping aankwamen, maken we vrijdagmiddag pas onze eerste duik. We kiezen een nieuwe Oosterschelde-duikstek: de Vuilnisbelt. Sinds kort heeft deze duikstek een echte duiktrap en die maakt het te water gaan een makkie. We maken een zonovergoten duik en zien sepia, een blauwtipje, zeenaalden en hele mooie gele sponzen. Deze duikstek is zeker voor herhaling vatbaar.

201509zeelandweekeinde-21.JPGNa het buffet gaan we ’s avonds nog door voor een nachtduik bij Kerkeweg. Die parkeerplaats lijkt wel eeuwig druk maar we vinden allemaal een plekje. Jan coördineert de duik en hoort na afloop mooie verhalen over sepiola, zeenaalden, kabeljauw, vorskwabben, Noordzeekrabben en hele rare friemelende wormpjes.

201509zeelandweekeinde-56.JPGOp zaterdag staan 2 duiken op de agenda. Eerst bezoeken we Dreischor Gemaal met haar prachtig begroeide pijlers. ’s Middags staan we aan de waterkant bij Zoetersbout. Daar beleven we wederom een mooie duik met sepia, zeenaalden en plooislakken. Een aantal maken die avond nog een nachtduik bij Het Koepeltje. Ze komen terug met verhalen over geweldig zich en leuke waarnemingen. Op zondagochtend staat een duik op de agenda bij Den Osse, dus net buiten de camping. Maar dan blijkt dat iedereen moe of lichtelijk verkouden is en blijft Ad als enige duiker over. En één duiker is geen duiker dus wordt het een heerlijk luie ochtend op de camping.

201509zeelandweekeinde-59.JPGOp een buitje na op zaterdagavond en –nacht hebben we uitstekend weer. Op vrijdag stralende zon, op zaterdag bewolkt maar droog. En zondag, de dag met de slechtste voorspelling, houdt het weer zich koest. We rommelen wat op het veld terwijl de (voor)tenten drogen. Alles kan vervolgens droog opgeborgen worden. We roepen aan het einde van de ochtend allemaal dat het weekeinde weer veel te snel voorbij is, nemen afscheid van elkaar met een knuffel en zwaaien elkaar uit. Het was weer top!

Kees en Reinier, bedankt voor het regelen van weer een onvergetelijk weekeinde!