Duiken in Raja Ampat en Ambon

Raja Ampat en AmbonAngelique en Olaf gingen op duikavontuur. Raja Ampat (Vier Koningen in het Nederlands) is een archipel in het oosten van Indonesië dat uit meer dan 1.500 eilanden bestaat. Het maakt deel uit van de provincie West Papua van Indonesië, dat vroeger bekend stond onder de naam Irian Jaya.  De Raja Ampat eilanden zijn erg afgelegen en relatief weinig door mensen verstoord.

Het gebied beslaat in totaal zo’n 40.000 km2 met land en zee en bevat het grootste marine nationale Raja Ampat en Ambonpark in Indonesië. Door veel duikers wordt Raja Ampat hoog in de top 10 van populaire duiklocaties geplaatst en als het gaat om onderwaterbiodiversiteit neemt het de eerste plaats in op de wereldranglijst. Door haar ligging tussen de Indische en de Stille Oceanen, heeft het gebied een belangrijke rol in de verspreiding van onderwaterleven naar andere oceanen op aarde. Sommige gebieden huisvesten enorme scholen rifvissen en ontmoetingen met manta’s en diverse haaiensoorten zijn eerder regel dan uitzondering. Een bijzondere haaiensoort die hier veel kan worden waargenomen is de ‘wobbegong’ oftewel de tapijthaai.

Raja Ampat en AmbonHoewel de eilanden vrij goed toegankelijk zijn, moet je je tijd nemen voor een bezoek aan Raja Ampat. Vanuit Amsterdam vliegen we in 14,5 uur via een korte tussenlanding in Kuala Lumpur naar Jakarta. Vandaaruit vliegen we in nog eens 6,5 uur via Makassar naar Sorong, West Papua. Het tijdsverschil met Nederland is intussen opgelopen naar + 8 uur.

In Raja Ampat en AmbonSorong gaan we aan boord van de MV Ambai van Wallacea Dive Cruises. Deze 32 meter lange boot werd in 2011 op traditionele wijze met Indonesisch hardhout gebouwd. Ze biedt aan maximaal 16 duikers een uitermate comfortabel onderkomen. Onze groep, bestaande uit de eigenaar en een aantal gasten van het Alor Divers resort, bestaat uit 5 nationaliteiten: 5 Nederlanders, 5 Fransen, 3 Duitsers, 2 Zwitsers en een Sloveen. Wel 11 van de 16 duikers zijn fotografen die dankbaar gebruik maken van de goede voorzieningen die op het schip speciaal voor hen voor handen zijn, zoals een speciale camerahut met vele oplaadpunten en spoeltanks op het duikdek.

Raja Ampat en AmbonWe worden in de vroege ochtend van zondag 2 februari aan boord verwelkomd door Federico, onze Spaanse cruiseleider. Onder het genot van verse kokosmelk met een rietje uit de kokosnoot, krijgen we een uitleg over het leven aan boord van de Ambai en de reis die we de komende 10 dagen gaan maken. Vervolgens worden de hutten toegewezen en kunnen we ons wat opfrissen na de lange reis. De ankers worden gelicht en nog voordat we klaar zijn met het opbouwen van onze duiksetjes, vaart de Ambai de haven van Sorong uit.

De eerste dag wordt niet gedoken en is bedoeld om naar het zuiden van Raja Ampat, Misool te Raja Ampat en Ambonvaren. Het begin van de tocht varen we door rustig vaarwater, beschut tussen smaragdgroene eilanden die steil uit het turkooizen water oprijzen. Eenmaal op open zee wordt de zee beduidend ruwer, wat niet zo goed combineert met een jetlag en de vermoeidheid van de lange vlucht. Met wat frisse lucht weet iedereen zich evenwel goed staande te houden en tegen de tijd dat het avondeten wordt geserveerd, hebben we weer rustiger vaarwater bereikt in de beschutte baaien van de eilanden rondom Misool.

De volgende ochtend is het om 6.00 uur reveil (en dat is de trend voor de komende dagen). Na een kop thee en wat koekjes (ons pre-ontbijt) is het eindelijk tijd voor de eerste duik. We duiken in groepjes van 4, elk met een eigen gids. Per dag wordt gewisseld van gids en in de volgorde van vertrek. Het is voor iedereen even wennen maar na 1 dag hebben we de juiste routine te pakken en loopt het allemaal op rolletjes.

Raja Ampat en AmbonMet een speedboot worden we naar de duikstek gevaren waar we op het sein van de gids met een rol achterover te water gaan. Terug van de eerste ochtendduik ontbijten we gezamenlijk in de kajuit. Om 11.00 uur is de briefing voor alweer de tweede duik, gevolgd door de lunch rond 13.00 uur. Om 15.00 uur is de middagduik. Op dagen dat er geen nachtduik is, wordt het avondeten rond 19.00 uur geserveerd, anders om 21.00 uur. De keuken is overwegend Indonesisch met een keuze uit verschillende gerechtjes (net een rijsttafel).

In het gebied rond Misool verblijven we 4 dagen en maken we 13 duiken. Ondanks het rustige weer met heel weinig wind, is het zicht onder water helaas niet zo goed als we verwachten. Het Raja Ampat en Ambonwordt gedurende de dag steeds slechter (’s ochtends beginnen we met 15-20 meter zicht om ’s middags met 10 te eindigen). De duiken in het zuiden van Raja Ampat kenmerken zich vooral door de enorme waaierkoralen (gorgonen) van ongekende afmetingen die in grote overvloed en in allerlei kleuren aanwezig zijn. Hierdoor laten de eerste pygmeezeepaardjes dan ook niet lang op zich wachten. Soms zitten er wel 3 of 4 in één gorgoon! Afhankelijk van de stroming zien we haaien en manta’s. Die laatste worden helaas vroegtijdig verjaagd door wat overijverige fotografen op jacht naar hun one-time shot.

Na de middagduik op dag 5 van onze reis verlaten we Misool en vaart de Ambai naar het noorden. Het zicht is wel wat beter dan in het zuiden, maar het weer knapt niet bepaald op: grijze luchten, afgewisseld met een fikse tropische regenbui. Ook hier zijn weer grote gorgonen, maar ook grote scholen met vissen: fuseliers, rode snappers, trevallies, horsmakrelen, barracuda’s en de lieveling van alle fotografen: sweetlips. Onder de jetty van de parelfarm van Aljui maken we 2 mooie nachtduiken met o.a. een groengevlekte hengelaarsvis, de blauwgeringde octopus en de altijd fraaie flamboyante sepia.

Raja Ampat en AmbonNa 7 dagen bereiken we het noordelijkste punt van de reis, Wayag, een groep onbewoonde kalksteeneilandjes. In plaats van een vroege ochtendduik maken we een boottochtje door de baai, gevolgd door een klim van 20 minuten naar een uitzichtpunt op één van de eilandjes. Van hieruit hebben we een adembenemend vergezicht over de eilandjes en het turkooisblauwe water. Dit wil je niet missen!

Op de 10de reisdag maken we onze middagduik op Manta Sandy.  De naam zegt het al. Hier zijn de spelregels heel duidelijk. Met dode koraalblokken is een omheining rondom 2 Raja Ampat en Ambonpoetsstations uitgezet. De duikers moeten achter deze omheining blijven op straffe van een volledig duikverbod voor de rest van de reis. Tijdens de briefing wordt ons dit nogmaals uitvoerig ingeprent en zo waar, iedereen blijft dit keer keurig achter de lijn en wacht, gezeten op de knieën in het zand rustig op wat gaat gebeuren. Na een kleine 20 minuten doemt uit de mist een grote manta op om zich te laten poetsen. Steeds opnieuw zwemt hij met zijn majestueuze vleugels rondjes over de rots. Even later wordt hij gevolgd door een tweede manta die het echter al vrij snel voor gezien houdt. Even snel als ze kwamen, zijn ze ook weer vertrokken. Dit betekent ook het einde van de duik want veel bijzonders is er verder niet te zien, op een eenzaam slapende wobbegong na dan. Ach ja, je raakt een klein beetje verwend tijdens zo’n liveaboard.

Raja Ampat en AmbonVia Gam en Dampier Strait vervolgt de Ambai zijn reis zuidwaarts om in de avond van 12 februari weer voor anker te gaan in de drukke haven van Sorong. Zo komt na 31 duiken een einde aan een zeer mooie duiksafari door één van de mooiste duikgebieden ter wereld. Wij zeggen “Terima Kasi” aan Federico en zijn bemanning van de Ambai.

Een paar duikers moeten terug naar de harde realiteit. Maar voor de meesten is de vakantie nog niet ten einde.  Een aantal gaat een paar dagen relaxen op Bali en de rest van de groep (11 man inclusief wijzelf) vliegt naar Ambon om het duiken voort te zetten op het resort van de Maluku Divers.

Raja Ampat en AmbonAmbon is een eiland in de Indonesische eilandengroep de Molukken en bestaat uit 2 schiereilanden, verbonden door een landengte. Tussen de beide schiereilanden strekt zich de brede baai van Ambon uit. Op het zuidelijke schiereiland, op 10 minuten rijden van de luchthaven ligt het kleinschalige duikresort van Maluku Divers. Het resort heeft 10 bungalows en een 8-tal hotelkamers en is volledig ingesteld op duikers. Ook hier kunnen fotografen hun hart ophalen: er is een aparte geairconditioneerde cameraruimte, speciale tanks om camera’s te spoelen en het vervoer van de camera gaat middels een stevige waterdichte tas.

Raja Ampat en AmbonDe duiken in de baai van Ambon zijn van een andere orde dan in Raja Ampat. Hier geen ongerepte koraaltuinen met metersgrote gorgonen, kleurrijke rifvissen, haaien en manta’s. Hier noemen ze het “Muck Diving” of “Critter Diving”: speuren op zanderige bodems naar kleine beestjes en goed gecamoufleerde enigszins vreemd ogende wezentjes. De fotografen schroeven hier massaal hun macrolens op hun camera’s om deze soms oerlelijke beestjes op de gevoelige plaat vast te leggen. Maar hier wemelt het ook van de fraai gekleurde naaktslakken en prachtige garnalen zoals de Keizersgarnaal die op zeekomkommers leeft, de Coleman garnaal die het alleen op zee-egels doet en de Harlekijngarnaal die weer de voorkeur aan zeesterren geeft.

We blijven 4 nachten bij Maluku Divers en voegen nog eens 9 mooie duiken toe aan ons logboek. Op maandag 17 februari krijgen we een lunchpakketje mee en beginnen we aan de lange terugreis via Surabaya, Jakarta en Kuala Lumpur om vervolgens op dinsdagochtend om kwart voor zes op Schiphol te landen.