Duiken op Bonaire

OLYMPUS DIGITAL CAMERAHet is vrijdag 4 maart en wij (Menno, Vincent, Mark, Carolien, Peter en ik) staan klaar op Schiphol om te vertrekken naar Bonaire voor onze duikvakantie. Peter en Carolien vliegen met de KLM en vliegen rechtstreeks in ongeveer 9 uur naar Bonaire. Wij vliegen met dreamliner van TUI naar Bonaire met een tussenstop van ongeveer uur op Curaçao. Na een vertraging bij de gate op Schiphol bij het boarden vliegen we een half uur later als gepland dan eindelijk naar Bonaire. Op Curaçao moeten we het vliegtuig uit en wachten we uurtje op Hato Airport. We gaan op nieuw boarden en vliegen in 17 minuten naar Bonaire.

2016.vakantie.bonaire.mark (90)Vanwege het tijdsverschil tussen Nederland en Bonaire, met wintertijd, is het op Bonaire 5 uur vroeger als in Nederland. Aan het begin van de avond zijn Peter en Carolien geland en door José, de taxichauffeur/ beheerder van de vakantiebungalows, naar het bungalowpark Bonaire Exclusief gebracht. Wij komen ongeveer anderhalf uur later aan. We 2016.vakantie.bonaire.menno (03)krijgen bij aankomst van José, die ons ook naar het bungalowpark brengt, te horen dat 1 van de koffers van Peter en Carolien niet is aangekomen! Onze bungalow is vlakbij het appartement van Peter en Carolien en bij aankomst op het park horen we dat de koffer die vermist is onder andere de kleding bevat. In de koffer die wel is meegekomen zitten de duik- en snorkelspullen. Uiteindelijke wordt de vermiste koffer 2 dagen later afgeleverd door een taxi.

2016.vakantie.bonaire.mark (36)Beide pick-ups die we voor de een week hebben gehuurd staan al klaar. We hebben in de gaten dat zo’n beetje alles op het eiland lekker relaxed gaat. Je echt druk maken over het afhandelen van een borg of iets dergelijks is niet nodig want er wordt niet zo moeilijk gedaan. De verhuurder van de auto’s heeft de sleutel in de auto laten zitten en we zien hem de rest van de week niet.

2016.vakantie.bonaire.mark (02)Zaterdag 5 maart gaan de we naar de duikschool van Dive Friends in Kralendijk om ons aan te melden. Ook krijgen we gelijk lood en flessen. We zijn ook verplicht een Stinapa marinepark penning te kopen. De opbrengst van de penningen gaan naar Stinapa die zorgen voor het behoud van het zeereservaat om Bonaire. Na alle verplichtingen gaan we doen waarvoor we zijn gekomen en dat is duiken! Op het huisrif van de duikschool maken we een testduik om te kijken of goed uitgelood zijn. Hoewel het water 27 graden is doet het ons toch een beetje denken aan het frisse water van het zwembad in de Wasbeek. De tweede duik vullen we onze uitrusting aan met een extra shorty of hemd. 2016.vakantie.bonaire.mark (29)Maar naarmate de week vordert gaan Vincent en Menno verder in hun shorty (echte duikgoden..). We hebben in Bonaire keuze uit 86 officiële duikplekken waarvan er 54 goed te bereiken zijn met de auto en waarbij je relatief eenvoudig te water kan vanaf de kant. De duikplekken worden bijna allemaal aangegeven door middel van een gele steen met de naam van de duikplek erop. Aan de noordkant van het eiland is het alleen mogelijk om met een zodiac naar een duikstek te gaan. Hierbij duik je altijd onder begeleiding van een ervaren duikgids omdat aan deze kant van het eiland de stroming sterk kan zijn.

2016.vakantie.bonaire.mark (09)We zijn tijdens ons verblijf naar verschillende duiklocaties geweest op het eiland zowel in het zuiden, centrale gedeelte en het westen van het eiland. We hebben gemerkt dat je bij de zuidelijke duiklocaties wat meer afhankelijk bent van een gunstige wind. Je kunt altijd wel duiken maar de in- en uitstap kunnen wat uitdagender zijn i.v.m. de golfslag op de kant. OLYMPUS DIGITAL CAMERAMaar niets wat wij Zeelandduikers niet aan kunnen! We maken daar mooie duiken o.a. op het bekendste wrak van Bonaire “de Hilma Hooker” maar ook bij Angel City en Red Beryl. In het westen hebben we een aantal bekende duikstekken bezocht, zoals 1000 steps, Karpata, Nukove en Tolo. Wat erg goed geregeld is op het eiland is dat de duikschool Dive Friends verschillende vestigingen heeft en dat je daar elke dag tot 17:00 uur je lege flessen kunt omruilen. Als er een nachtduik is gepland, moet je wel rekening houden dat je dus voor die tijd je flessen hebt omgeruild. Wel kun je 24-uur per dag je spullen spoelen.

2016.vakantie.bonaire.mark (74)Tijdens de meeste van onze duiken heeft Peter gesnorkeld. Dus ook hij heeft van het mooie onderwaterleven kunnen genieten, hoewel hij Egypte toch het mooiste vindt om te snorkelen. Het koraal om Bonaire ligt vaak wat dieper waardoor je al snorkelend wat minder ziet. Eén van de favoriete stekken van Peter om te snorkelen was Karpata.

2016.vakantie.bonaire.menno (37)Ook op het huisrif van Kralendijk (de centrale duikstekken) zoals Something Special en het huisrif van de duikschool “Yellow Submarine” duiken we verschillende keren, zowel overdag als tijdens de nachtduiken. Menno, Vincent en Mark gaan een dag duiken samen met Aad en Angelique. Aad en Angelique zijn maandag aangekomen en verblijven op een bungalowpark vlakbij ons.

2016.vakantie.bonaire.menno (39)Angelique is een collega van Menno en zij komen al een aantal jaren op Bonaire om te duiken. Ze hebben dan ook oog voor bijzondere vissen en zeepaardjes. Ze laten hun zien waar je de zeepaardjes kunt vinden en waar een hengelaarsvis verscholen zit. Het meest bijzondere om te zien was een shortnose bathfish. Een raar visje met voetjes en een vreemde neus. Ook heeft hij aan de zijkant van zijn lijf een soort jet aandrijving waar hij niet echt hard mee kan zwemmen. Heel raar beestje!2016.vakantie.bonaire.mark (116)

Tijdens de nachtduiken worden we regelmatig gevolgd door tarpons die zich hebben aangeleerd om in het licht van de lampen van duikers te jagen. De tarpons zijn grote vissen die overdag rustig kunnen hangen in het water of rustig cruisen over het rif. ’s Nachts gaan ze op jacht en schieten ze rakelings langs je om kleine visjes op te slurpen. Heel erg gaaf maar ook indrukwekkend om zo’n grote vis langs je te zien zwemmen.

2016.vakantie.bonaire.mark (62)Omdat we in een bungalow verblijven, moeten we zelf voor het eten zorgen. Ze hebben op het eiland verschillende supermarkten maar de bekendste en meest uitgebreide is de Albert Hein. We merken dat sommige producten aanzienlijk duurder zijn als in Nederland omdat alles geïmporteerd moet worden. Maar dat mag de pret niet drukken we doen lekker onze boodschappen bij de Appie! Duiken maakt hongerig dus moeten we goed voor ons zelf zorgen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAAan de boulevard zitten verschillende restaurants waar je heerlijk kunt eten. Gedurende week meren verschillende cruiseboten aan die ladingen toeristen lozen en in die periode is het op het eiland een drukke bedoening. We hebben er met duiken er niet veel last van gehad. De ene stek was wat drukker als de ander maar niet te vergelijken met een weekendduik bij de Zeelandbrug.

2016.vakantie.bonaire.menno (52)Zaterdag 12 maart vliegen we ’s avonds om 19:00 uur weer terug naar Nederland. We maken een tussenstop op Aruba en om 21:00 uur vliegen we rechtstreeks naar Nederland en zondagochtend om 11:00 uur landen we op Schiphol. Peter en Carolien blijven nog een paar dagen langer die gaan dinsdag 15 maart naar huis. We kunnen terug kijken op een geslaagde vakantie!