Noordzee-expeditie met de Lamlash

2016.noordzee.lamlash (46)Donderdagavond 9 juni schepen 4 Onderwaterbossers in op de Lamlash voor een Noordzee-expeditie. Ook Bas, de broer van Menno, komt aan boord. De andere leden van Duikteam Haarlemmermeer(DTH), komen vrijdagochtend aan boord. Wij Onderwaterbossers zijn te gast op deze excursie van DTH.

2016.noordzee.lamlash (21)De Lamlash ligt in de Seaportmarina IJmuiden en is een particuliere boot. Ze werd in 1973 gebouwd als fleettender voor de Royal Navy. Een fleettender verzorgt de bevoorrading tussen de wal en grote marineschepen op zee. Nadat ze overbodig was geworden, is ze omgebouwd tot duikschip.

2016.noordzee.lamlash (23)Aan boord krijgen Mark, Reinier, Menno en ik de 6-persoons vrijgezellenhut toegewezen. Dat is een ruimte net na het aanvaringschot, met daarin 3 stapelbedden. Aan de andere kant van het schot staat de compressor. Na de eerste verkenning van het schip krijgen we een veiligheidsbriefing. Deze briefing komt erop neer dat iedereen verantwoordelijk is voor zichzelf. Een medische verklaring, logboek hoef je niet te overleggen.

2016.noordzee.lamlash (30)Mark is zo verstandig om tijdens de briefing zijn instructeursjas aan te hebben. Dus wordt hij door schipper Hans aangewezen om de briefing te houden voor de laatkomers. Vervolgens krijgen we nog een korte presentatie van wat ze de laatste tijd onder water hebben gevonden met daarbij als grootste trots de U-31, een onderzeeboot uit de eerste wereldoorlog.

2016.noordzee.lamlash (25)Vrijdagochtend om 10 uur is de bemanning en duikgroep compleet en kunnen de trossen worden losgegooid. Aan boord is ook Jackie O. Veel van jullie zullen hem kennen van de prachtige onderwater- en drone-video’s die hij maakt. Tijdens de reis heeft iedereen zich dan ook uitgebreid kunnen bekwamen in het losgooien en opvangen van de drone van Jackie. De reis gaat beginnen!

2016.noordzee.lamlash (28)Ons eerste doel is het wrak van de Nederlandse coaster Leliegracht. Gebouwd in 1968, is tijdens een zware storm in 1973 de lading gaan schuiven. Het schip is toen gezonken en 4 bemanningsleden zijn omgekomen (lees een ooggetuigenverslag van deze scheepsramp). Het wrak ligt op 4 uur varen van IJmuiden. De Lamlash vaart op halve kracht om brandstof te besparen (het verbruik is dan “slechts” 30 liter diesel per uur). Vanwege het tij kunnen we pas om 17 uur duiken dus de Lamlash arriveert ruim op tijd op het wrak.

2016.noordzee.lamlash (29)Hoe anker je nou op zo’n wrak? Het schip vaart uiteraard eerst naar de coördinaten waar het wrak moet liggen. Vervolgens wordt, met een scherpe blik op de sonar, een verkenningsrondje gevaren tegen de stroom in. Zodra het schip over het wrak is gevaren, wordt een signaal met de scheepshoorn gegeven. Dit is het teken voor een bemanningslid op het achterschip om een tros overboord te gooien. Aan het einde van de tros zit een loodgewicht en bovenaan zitten 3 boeien. Het loodgewicht komt op de bodem net voor het wrak. De rest van de tros komt door de stroming en de boeien over het wrak te hangen.

2016.noordzee.lamlash (50)Vervolgens gaan 2 duikers naar beneden om de tros goed vast te maken op het wrak. Zodra deze duikers weer boven zijn, wordt de tros aan het voorschip vastgemaakt. Het resultaat is dat de Lamlash recht boven het wrak ligt. Vervolgens gaat een lijntje met een loodgewicht overboord. In het begin maakt dit lijntje door de stroming een hoek van 45 graden. Maar als de stroming minder wordt, gaat het lijntje met het loodblokje recht naar beneden staan. Het is tijd om te duiken!

2016.noordzee.lamlash (54)Reinier is deze expeditie mijn vaste buddy. Mark en Menno duiken ook samen. Voor Reinier en mij is het de eerste wrakduik op de Noordzee. Best spannend dus. We duiken met Nitrox 32 om een iets langere bodemtijd te hebben en om sneller het stikstof uit het lichaam af te voeren.

2016.noordzee.lamlash (47)Nadat we overboord zijn gesprongen, zoeken we snel de afdaallijn op. Na 4 minuten afdalen komt op 28 meter diepte het wrak van de Leliegracht in zicht. We zien grote delen van de romp en stukken dek, bijna niet meer als schip herkenbaar. Na ongeveer 10 minuten nadert het einde van de nultijd en zoek we de afdaallijn weer op. Na nog een veiligheidsstop staan we na een duiktijd van 25 minuten weer aan boord van de Lamlash. Onze eerste Noordzeewrakduik zit erop! Als iedereen weer aan boord is, worden alle lijnen weer aan boord genomen. Het is bijna 22 uur en tijd voor vertrek.

2016.noordzee.lamlash (56)Het volgende wrak is de U-31, ongeveer 5 uur varen verderop. Die nacht slapen we allemaal slecht vanwege het motorgeluid en het geluid van de compressor in het ruim naast onze hut. We komen rond 02.30 uur aan bij de U-31 en het anker gaat overboord. Als je wel in slaap was gevallen, word je daar echt wel wakker van.

2016.noordzee.lamlash (59)Op zaterdagochtend wordt de Lamlash boven het wrak gemanoeuvreerd volgens de eerder beschreven procedure. Rond 13 uur is de stroming zodanig dat weer gedoken kan worden. Helaas blijk ik maar 26% zuurstof in mijn nitrox-mix te hebben vanwege een lege zuurstoffles. Dit lage percentage zuurstof verkort mijn nultijd behoorlijk. Bij het wrak aangekomen heb ik nog 7 minuten voordat ik in deco ga (en dat wil ik niet) dus het wordt snel genieten. Het wrak van de U-31 ligt er vandaag erg mooi bij. Ruim voordat je op de bodem bent, zie je het wrak al liggen.

2016.noordzee.lamlash (57)De U-31 is een Duitse onderzeeër die in de Eerste Wereldoorlog is gezonken. Ze is waarschijnlijk op een mijn gevaren. Je ziet direct dat dit wrak een onderzeeër is. De buitenste huid is eraf maar de drukvaste romp is nog intact. Je ziet diverse luiken en een kaapstander. De duiktoren is goed te zien en er zit zelfs nog een periscoop op. Voor de U-31 was dit de eerste en de laatste reis. De volledige bemanning van 35 personen is hierbij om het leven gekomen. De torpedo’s van een halve meter doorsnee zijn ook nog aan boord

2016.noordzee.lamlash (58)‘s Avonds om 19 uur maken we nog een duik op dit wrak. Helaas hebben we dit keer minder zicht. Zondagochtend maken we de laatste duik op de U-31. Het zicht is nu gelukkig wat beter. Dan is onze duikexpeditie voorbij. Om 10 uur gaat de motor weer aan voor de 11 uur durende terugtocht naar IJmuiden.

2016.noordzee.lamlash (20)De bemanning van de Lamlash krijgt van veel vissers locaties door waar ze visnetten hebben verspeeld. De kans is aanwezig dat daar namelijk een onontdekt wrak ligt. Deze locaties (ingewijden spreken van “puntjes”) worden dan door de Lamlash bezocht om te onderzoeken wat het is. Als uit de sonarbeelden blijkt dat het een wrak kan zijn, wordt erop gedoken. Tijdens onze expeditie hebben we diverse puntjes onderzocht. Zondagavond rond 21 uur komen we weer aan in de haven van IJmuiden, uiteraard begeleid van de drone van Jackie.

We kijken terug op een geslaagde expeditie met mooie duiken en veel gezelligheid. Dit smaakt naar meer.

Naschrift

Tijdens het varen van de Lamlash ben ik veel op de brug te vinden. Ik volg graag de navigatie. Nadat we die zondag 3 uur onderweg zijn richting IJmuiden horen we op een marifoon een pan-pan-panbericht voor IJmuiden Rescue. Dit noodbericht is afkomstig van het schip “Commandant Fourcault” die met de crew van “Duik de Noordzee schoon” aan het duiken is op het Poppetjeswrak (zo’n 5 mijl bij ons vandaan). Via de marifoon horen we dat zij aan boord een duiker aan het reanimeren zijn. Het slachtoffer wordt met een reddingshelikopter van boord gehaald. We zijn allemaal onder de indruk van deze heftige gebeurtenis. En we seinen het thuisfront in dat bij ons aan boord alles OK is voor het geval ze uit de media iets vernemen. Later horen we dat deze duiker is overleden. Over de oorzaak is nog niets bekend gemaakt. Meer informatie vind je op de website Duik de Noordzee schoon.

1 Response

  1. Angelique zegt:

    Leuk verhaal. Mooi avontuur