Egyptereis, 7 t/m 14 maart 2013

2013.vakantie.egypte2-12.JPGOp donderdag 7 maart verzamelen z’n 15 Onderwaterbossers zich in Rijnsburg. Daar worden we opgehaald met 2 busjes die ons naar Schiphol brengen. Wij vertrekken aardig op tijd naar Egypte. Ongeveer 5 uur later landen we op het vliegveld van Marsa Alam. Daar worden we opgehaald door een taxibusje die ons naar het 115 kilometer verderop gelegen Shams Alam Beach Resort brengt.

Na een nachtje lekker slapen, melden we ons bij de duikschool. We vullen wat formulieren en gaan daarna lood en een kratje voor je spullen ophalen. Om 10 uur vertrekken wij met de Sultana II naar de eerste duikstek. De buitentemperatuur is een aangename 28 graden.

2013.vakantie.egypte2-14.JPGNa ongeveer 30 minuten varen arriveren we bij het eerste rif. Een prachtige duik volgt in water van 23 graden. Na het eten duiken we bij een ander rif. Ook heel mooi, mooier dan bij Safaga. Na de duiken zijn we lekker terug gevaren, dan nog even een kopje koffie. Om 18 uur hebben we bij de huisjes tijd om nog even lekker na te borrelen met een hapje en drankje. Om 19.30 uur eten we in het Resort. Bij het zwembad hebben we daarna een bakje koffie gedronken. Rond 22 uur liggen we al in bed na eigenlijk best wel een vermoeiende dag.

De tweede dag varen we weer naar zo’n mooi rif. We worden vanaf het schip met een gids gedropt met een grote rubberboot. We komen bij een gedeelte waar de schildpadden zo voor ons langs zwemmen. Op het rif liggen nog een aantal schildpadden die rustig blijven liggen terwijl wij met z’n allen erbij zitten. Een zuigvis die aan een schilpad vastzat, raakt de schildpad kwijt en zoekt toenadering bij een vrouwelijk lid van onze duikgroep. Ik dacht dat het een haai was en was enthousiast dat ik eindelijk een haai had gezien. Blijkt het dus een zuigvis te zijn.

2013.vakantie.egypte2-01.JPGNa ongeveer een uur duiken zijn we nog niet bij het rif en hebben we een opstijging gemaakt. We worden met de rubberboot opgehaald. Dat is wel leuk, ik voel me net een orka die aan boord gehesen wordt.

Op de derde dag staat er aardig wat wind met golven van zo’n 2 meter. Iedereen staat er versteld van dat Fien niet zeeziek wordt want meestal ben ik bij al de reizen zeeziek geweest. s’ Middags hebben we weer een driftduik gemaakt met de rubberboot. Daarna zijn we terug gezwommen naar de boot.

2013.vakantie.egypte2-05.JPGOp de vierde dag hebben we een schitterende duik gemaakt. Heel mooi koraal en veel grote vissen zoals roggen, vleermuisvissen … teveel om op te noemen. Bram en Henk hebben ons gefilmd en er zijn door Dirk, Jan en Gerrit veel foto’s gemaakt. Na de tweede duik mag Henk mee in de rubberboot om onze boot te filmen van een afstand. Dat is ook wel leuk.

Peter van Carolien heeft met snorkelen nog naast dolfijnen gezwommen en adelaarsroggen gezien. Wij willen het eerst niet geloven maar het is echt zo. Zo zie je dat je nog niet eens hoeft te duiken om mooie dingen te zien.

2013.vakantie.egypte2-10.JPGDe dag erna is het gelukkig weer heel rustig weer. We hebben weer prachtige duiken gemaakt en weer veel mooie dingen gezien. Een aantal hebben er nog een zesde duikdag aan toegevoegd. Omdat er weinig wind is, zijn ze naar een ver rif gevaren. Ze worden onderweg begeleid door een groep dolfijnen. Een paar hebben zelfs een wittip haaitje gezien.

Na terugkomst hebben Jan en Dirk de oude Onderwaterbos-duikvlag netjes opgevouwen. Vanwege ons nieuwe logo gaat de oude vlag met pensioen. Die krijgt een plaatsje bij Dirk op kantoor.

2013.vakantie.egypte2-13.JPGDe laatste dag hebben we nog lekker aan het strand gezeten. Een paar zijn nog aan het snorkelen geweest bij het huisrif … ook heel mooi. ‘s Middags worden we om 16.30 uur opgehaald bij het resort. Na een rit van 1 uur en 15 minuten belanden we weer op het vliegveld van Marsa Alam. Met een klein uurtje vertraging vertrekken we naar Schiphol. Daar staat de taxi al klaar om ons naar Rijnsburg te brengen.

Dit was onze prachtige duikvakantie in Egypte. Zeker voor herhaling vatbaar! Henk en Dirk, bedankt voor het organiseren van deze reis, en de rest bedankt voor de gezelligheid.